Iværksættere skal huske det 'sociale' i sociale medier

Som iværksætter skal man have styr på mange ting lige fra bogføring til markedsføring. Mange tænker straks, at sociale medier og nok særligt Facebook er første skridt for markedsføringen - men det er ikke altid det bedste sted at starte. Virksom har snakket med social medieekspert, Thomas Bigum, om hvornår og hvordan man som iværksætter bruger Facebook optimalt, og hvor vigtigt det er at huske at være social.

 

Bigumpng
- Man skal prøve i det daglige, når man driver sin Facebookkommunikation, at gøre en forskel for folk. Det er en stor snak, hvordan man gør en forskel for folk, men basically sagt, så skal man byde på noget, folk gider være med på, så de liker opslagene, siger Facebook-ekspert Thomas Bigum.

Hvis du er ny som selvstændig kan alle gøremålene virke overvældende, ikke mindst markedsføringsdelen. Facebook virker måske som den letteste løsning at gå til, men det er en god idé at tænke lidt uden om Facebook og andre sociale medier i starten ifølge Thomas Bigum, der siger, at du skal have styr på de første kunder, inden du kaster dig over Facebook.

- De første kunder skal du få ad den vej, du nu kan få en kunde – det kan være gennem mere klassisk markedsføring, såsom en plakat, en flyer på gaden, eller på onlinedelen kunne man rykke annoncer ind på Facebook eller bruge Adwords søgemaskinen. Men den gode gamle Facebook, hvor man får følgere, det er den fase, der kommer lige efter, man har fået de første kunder, siger Thomas Bigum, som er partner i Bigum&Co, hvor de både holder kurser i og hjælper virksomheder med online markedsføring.

Bigums princip: Kom først til festen

Det kan være svært at følge med i alle i de nye tiltag i landskabet af sociale medier. Der kommer hele tiden nyt på de eksisterende platform, og ind imellem kommer der også nye platforme.

Hos Bigum&Co kører de med et princip, der hedder ”Først til festen.” Det går ud på, at dem, der gik først på eksempelvis Instagram, de er blevet store og solide nu. Hvorimod dem, der kom sidst, har svært ved at tiltrække opmærksomhed, fordi de kommer ind, hvor der allerede er en fest og siger, ’vi er her også’.

Der er altså en gevinst ved at satse på det nye. Så hvis der kommer noget nyt, så er rådet fra Bigum&Co: Prøv det, og hvis det så ikke bliver til det næste store, så sig pyt, men hvis du har gjort det fem gange, kan det være på et af de fem sats, du har det næste store platform, hvor du bliver en af de største, fordi du var en af de første. Og det samme gælder med nye tiltag på de eksisterende platforme. Se også videoen her nedenfor for mere om dette princip.

 
Det første du skal gøre er at starte samtaler

Hvordan du helt præcist kommer i gang med markedsføringen afhænger af, hvilken virksomhed du har. Der er selvsagt forskel på en fysisk butik, en online webshop og et konsulentforetagende. Men helt overordnet set handler det om det samme, nemlig at være social og starte samtaler.

- En nyopstartet butik eller café har et fysisk sted, og der ville jeg tage mit udgangspunkt – jeg tænker ikke engang Facebook først. Jeg tænker, hvis man har et sted, så vil der komme forbipasserende på fortovet, naboer og så videre. Og det kan godt være, det er lidt overraskende, at det kommer fra mig, når jeg er ham, der taler om sociale medier, men bemærk venligst at i ordet ’socialt medie,’ der er et ordet ’socialt’ - så vær nu social i din forretningstankegang, siger Thomas Bigum.

Hvis du eksempelvis har en fysisk butik eller café, så går du på gulvet og beder folk om at følge dig på sociale medier, for så kommer der en historie og en form for bindeled mellem din butik og din kunde.

- Så kan man møde folk igen i det virtuelle, og så kender man dem allerede. Når man som iværksætter deler en historie fra bag kulissen, som ’vi har lige fået en ny kaffesort,’ så tænker de: ’Nårh ja, det er den café, der er åbnet nede på hjørnet,’ siger Thomas Bigum.

Det kan indledningsvist være svært at forestille sig, hvordan man som ny iværksætter nogensinde skal blive fundet her, men her kommer der en god nyhed. Der er sådan en regel på internettet, det er nærmest en naturlov, og det er: Hvis man taler og starter samtaler, så vil man blive opdaget.

Thomas Bigum, ekspert i sociale medier

Samtaler på nettet
Hvis virksomheden er rent onlinebaseret i kontrast til den fysiske butik, må man derimod se nettet som den markedsplads, hvor man går rundt og møder folk.

- Det kan indledningsvist være svært at forestille sig, hvordan man som ny iværksætter nogensinde skal blive fundet her, men her kommer der en god nyhed. Der er sådan en regel på internettet, det er nærmest en naturlov, og det er: Hvis man taler og starter samtaler, så vil man blive opdaget, siger Thomas Bigum og understreger:

- Start samtaler! Det svarer til at være på gulvet i den fysiske verden og møde nogen, nu går vi på gulvet i den digitale verden, vi starter samtaler.

Online kan du starte samtaler på mange måder. Hvis du har en webshop, kan du kombinere det med en blog, hvor du skriver eller laver video om dine varer, og de blogindlæg kan du så dele på dine sociale mediekanaler. På samme måde kan du, hvis du har startet en konsulentvirksomhed, bruge din hjemmeside til at skrive om dine ydelser. Ifølge Thomas Bigum vil det, du skriver, blive opdaget. Først af dit eget netværk og senere vil flere komme til – det er nettets første naturlov. Og hvis du gerne vil sætte fart på processen, kan du dele dine opslag og deltage aktivt i samtaler på Facebook, LinkedIn, og hvor du ellers er aktiv online. Her kommer vi over i det, Thomas Bigum kalder nettets anden naturlov: vejen til nye går gennem dem, man har. Her bruger du dit netværk og dine første kunder til at sprede din virksomheds budskab.

Facebook markedsføring

Vejen til nye går gennem dem, man har
Så snart du har fået dine første kunder, kan du begynde at bruge Facebook aktivt som virksomhed, og her skal du altså tage udgangspunkt i de kunder, du allerede har og kender.

- Når man skal i gang med Facebook, så kan man tage udgangspunkt i en læresætning, der hedder: ’vejen til nye går gennem dem, man har.’ Det vil sige, man skal tænke, hvem har jeg allerede gjort en forskel for? Og se om man kan få dem til at følge universet på Facebook, så de bliver og skaber nogle ekko-ringe inde på Facebook, sådan så nye mennesker bliver ramt, siger Thomas Bigum.

Og hvis ikke man har så mange kunder i starten, kan det her være en god idé at tænke dit eget netværk ind i din strategi. Her nævner Thoma Bigum, at man skal indtænke sig selv, sine venner og sågar sin mor – det handler om at få noget støtte af dem, man har inden for sin rækkevidde i starten.

Lav indhold, der gør en forskel
Når du har fået dine første kunder og startet din Facebookside, så er det vigtigt, du begynder at tænke i, hvad for noget indhold, der skaber værdi for dine kunder.

- Man skal prøve i det daglige, når man driver sin Facebookkommunikation at gøre en forskel for folk. Det er en stor snak, hvordan man gør en forskel for folk, men basically sagt, så skal man byde på noget, folk gider være med på, så de liker opslagene. Og på den måde går vejen til nye gennem dem, man har, og der ligger der nye kunder,” siger Thomas Bigum, og fortsætter:

- Det hele sporer tilbage til, om du er dygtig til at tage udgangspunkt i dem, du allerede har berøring med. Det handler om den dialog, man har med sine kunder, sådan så de går ud i andet led og siger, det kan du købe i den webshop, den har jeg brugt, og den synes jeg er god. Sådan skal en iværksætter tænke, siger Thomas Bigum.

Nettets naturlove

Hos Bigum og Co. Underviser de i nettets tre naturlove, som går ud på:

  1. Tal, og du vil blive hørt
  2. Vejen til nye går gennem dem, du allerede har
  3. Giv før du får

  
Se videoen herunder for uddybning:

Få Thomas Bigums bedste råd her:

Hvordan kommer man bedst i gang med at markedsføre sin virksomhed på Facebook?

Som virksomhed på Facebook får du adgang til nogle redskaber, du kan bruge til at administrere dine sider, analysere din målgruppe og oprette annoncer og kampagner.

Det kan du læse mere om her

Her er Thomas Bigums bedste råd til at ramme den rigtige målgruppe og komme i gang med annoncering:

Ram den rigtige målgruppe
Inden man kaster sig ud i Facebooks analyseredskaber, skal man gøre sig klart, hvem målgruppen er, og herfra kan man arbejde på, hvordan man bedst når dem på Facebook.

- Den bedste måde at sikre, at man rammer de rigtige på Facebook, er ved at sætte sig ned og redegøre over for sig selv, hvem man gerne vil tiltrække. Det kaldes for persona at arbejde på den måde. Og det er en klassiker, fordi det virker. Man kortlægger simpelthen, hvad er det for en type persona, man gerne vil tiltrække. Hvis man ser på det som et tiltrækningsprincip, så giver det mening at sige: Hun er præcis 42 år, hun bor præcis i det postnummer, hun har præcis den familiekonstellation, præcis de interesser og hun kommer på de og de sociale medier. Når man sætter sig ned og kortlægger en persona, vil man også finde ud af, hvad man kan hjælpe hende med, og hvilke samtaler man kan starte, som hun vil blive tiltrukket af. Hun kan godt lide kageopskrifter, fedt, så laver vi det, og så vil typer som hende komme.

Kom I gang med annoncering
Lad os sige, du har startet en side for din virksomhed på Facebook, og nu vil du gerne have nogle følgere, så du laver en Facebook-annonce, der siger: ”Vi er på facebook, vil du følge os?” Hvordan får man bedst den annonce sendt afsted?

- I 2017 er det ret afgørende, at man sætter sig ind i det man laver, for det er ikke længere sådan, at det bare er noget, enhver glad amatør kan sætte sig ned og gøre. Facebook er gode til at få det til at se let ud, men der er vokset virksomheder frem i det her årti, der ikke laver andet end at hjælpe med det her, det er altså et professionelt job. Så jeg vil gerne sige til iværksætteren, hvis du sætter penge og tid af til det her, så sørg for at søge viden først. Heldigvis er der gode nyheder her, for internettet er stopfyldt med viden og artikler med sådan kommer du i gang. Så søg artikler, kom i gang og brug den første 500-krone-seddel, så godt du kan baseret på den viden, du henter på nettet.

Hos Bigum&Co anbefaler de ikke alle at bruge social mediemarkedsføring. For nogle kan det give mere mening at gå andre veje og fokusere på Adwords annoncer på Google, SEO optimering af hjemmesiden eller traditionelle reklamer – det kommer helt an på din virksomhed, og hvor ”sexet” den er. Få gode råd i videoen herunder.

Video: Det er ikke alle, der skal på Facebook