Lederguide til sygefravær

En af de svære ting, du skal håndtere som leder, er syge- fravær hos dine ansatte. Ikke mindst hvis sygefravær er  forbundet til arbejdspladsen. Det er i alles interesse, at en  medarbejder ikke bliver langtidssyg, men det kræver, at  man holder øje med, hvordan de ansatte har det, og hvordan de er syge. 

Lederguiden: Sådan håndterer du sygefravær

Det kan være svært at tale om sygefravær, for hvad må man spørge om, og hvordan får man spurgt om det, man gerne vil vide? Og hvordan er det lige med alle reglerne? Vi har samlet alt det, du skal vide i denne guide. 

Din medarbejder er syg – hvilke regler gælder?

En medarbejder er forpligtet til at udføre det arbejde som han/hun er ansat til. Forpligtelsen består dog ikke, hvis medarbejderen har det, der kaldes ”lovligt forfald”. Sygdom betragtes som ”lovligt forfald”, og nedenfor kan du læse mere om, hvordan du som arbejdsgiver skal og kan agere i tilfælde af sygdom.