Selvom det kan synes ligegyldigt, om du er det ene eller andet, er det vidt forskellige behov for forretningsstøtte og sparring, du har brug for, og også vidt forskellige netværk du med fordel kan bruge tid på.
Freelancer og konsulent
Som freelancer er du dig selv. Du sælger din tid til kunder, der har brug for en hjælp, som du er særlig kompetent til at levere.
Som konsulent er du også dig selv, men samarbejder sandsynligvis med ligesindede og sælger et afgrænset produkt eller en afgrænset serviceydelse til kunder, der efterspørger netop denne.
Er man enmandsvirksomhed, og har man ikke klare vækstambitioner, kan du med fordel gøre dig klart, om du er freelancer eller konsulent og vurdere relevansen af Virksoms tilbud herefter.
Som freelancer giver det fx mening af forholde sig til A-kassereglerne og lønsikring og mindre mening af forholde sig til juridisk bistand om leveranceaftaler. Omvendt giver det som konsulent mening at forholde sig til produktansvar og leveranceaftaler.
Læs mere om, hvad du ellers skal være opmærksom på som freelancer
Ejer af mikrovirksomhed
Som mikrovirksomhed sælger du også et afgrænset produkt eller en afgrænset serviceydelse, men i modsætning til konsulenten har du en vækstambition og er (eller på vej til at blive) arbejdsgiver.
Som mikrovirksomhed er der en hel verden af tilbud, som du kan læne dig op ad, og som adresserer vækstvirksomheder og nyder betydelig opmærksomhed fra både erhvervsfremmesystemer og investor-communities. Her tilbydes fx back office-ydelser og erfaringsbaseret hjælp til at formulere og gennemføre forretningsplaner.
Hvad skal du vide som ejerleder? Læs mere her
Det kan være fristende som freelancer og konsulent at bruge disse tilbud. Der vil dog ofte vise sig ikke at være et match mellem de behov, du selv har, og de behov, der er tænkt ind i tilbuddene, og det er nærliggende at få valgt tilbud, der skyder langt over målet, eller som har nogle forudsætninger, der ikke holder stik.
I TABELLEN SES ET PAR KARAKTERISTIKA: