Livet som selvstændig byder på mange spændende og gode ting, men der er i alle tilfælde også nogle udfordringer og begrænsninger, som du skal navigere i. Udfordringer, som du nemt kan komme igennem, men som også potentielt også kan fylde det hele, hvis ikke du er opmærksom på dem.
Vær skarp og snæver
Den første udfordring er at blive helt skarp på, hvad du i første omgang vil hjælpe dine kunder med, og dermed også hvad du vil sælge sig ind på.
En forudsætning for at kunne kommunikere, hvad du kan hjælpe med, er, at du er i stand til at lave en ekstrem forsimpling af budskabet. På den måde kan kunderne nemmere huske dit navn, og hvad du laver. Du kan med fordel lave en overskrift på et – tre ord. Efterfølgende kan det oven i købet blive et tilnavn, som fx Marketing-Marianne.
Det kan være en grænseoverskridende øvelse at afgrænse sig til et snævert virkefelt, men du kommer ikke uden om at indsnævre til noget, som de kan genkende og huske. Medmindre du kun vil sælge til kunder, der kender dig på forhånd og køber ind på det samlede kendskab til dig.
Fra en til flere kunder
Den næste udfordring er at finde din første kunde og gøre denne tilfreds og herefter at få kunde nummer to.
Det er ofte tilfældigheder, der leder en til den første kunde, og ofte er den første kunde også anledningen til at blive freelancer. Uanset hvordan du finder din første kunde, er det imidlertid væsentligt at involvere vedkommende i sin forretning. Dels ved at bruge kræfter på at sikre, at du faktisk løser den opgave, du fik. Dels sikre at kunden er tilfreds og endelig sikre, at kunden har en interesse i at fortælle andre om dig og dine fortræffeligheder.
Har du først fået en succesfuld førstekunde, går det væsentligt nemmere med de følgende kunder, og du ender med at have et helt ambassadørkorps.
Hvad skal du vide som ejerleder? Læs mere her
Tag forretningsbrillen på
Tredje udfordring er at få forretningen til at hænge sammen tidsmæssigt og økonomisk.
Med to-tre kunder begynder det at ligne en virksomhed, og du må afklare, om du tager de rigtige priser, bruger din tid rigtigt etc. Du skal altså beslutte dig for, hvor du skal justere på det, som du gør for at få det hele til at hænge sammen og giver en selvbærende forretning. Det bliver en øvelse, du kommer til at lave igen og igen, og jo tidligere du vender dig til det, jo bedre en forretning får du.
Husk din egen glæde
Endelig er der udfordringen med at sikre, at du får de hverdage, som du ønsker dig, og at du bliver en glad og tilfreds freelancer.
Her er en klassisk problemstilling, at du har fået for meget arbejde hos en enkelt kunde og nærmest oplever at være ansat og ikke have tid til at opdyrke andre kunder. En anden problemstilling er, at du påtager sig tomgangs-opgaver, hvor du ikke laver det, du er bedst til og har lyst til, fordi der ikke lige var andre opgaver at kaste sig over, da tomgangsopgaven kom.
Begge dele er et symptom på, at du gør for lidt ved det opsøgende salg, og løsningen er derfor at lave mere opsøgende salg og udvide din kundegruppe.
Læs mere om, hvad du ellers skal være opmærksom på som freelancer