Konsulent
Som selvstændig konsulent er du som udgangspunkt selv ansvarlig for indhold og valg af metode, når du skal løse en opgave på en arbejdsplads. Det adskiller sig fra en almindelig arbejdsgiver, der i en tidsbegrænset eller fast ansættelse, har instruktionsbeføjelser, og hvor de normale ansættelsesretlige regler gælder.
Hvad skal du vide som freelancer? Læs mere her
I dit arbejde kan du opleve, at den opgave du løser, kun kan udføres inden for virksomhedens normale åbningstid eller i tæt samarbejde med virksomhedens ansatte. I et sådant tilfælde kan det være nødvendigt at aftale specifikt med arbejdspladsen herom, da der som udgangspunkt ikke er lovregler til at regulere forholdet, udover hvad der følger af aftaleloven.
Det skal desuden fremgå i jeres aftale, hvis der er andre forhold, der skal tages højde for med din opdragsgiver. Det kan gælde dine ferieforhold, eller hvis du bliver syg.
Læs mere om, hvad du ellers skal være opmærksom på som konsulent