Sådan kommer du i gang som konsulent
Livet som selvstændig byder på mange spændende og gode ting, men der er i alle tilfælde også nogle udfordringer og begrænsninger, som du skal navigere i. Udfordringer, som du nemt kan komme igennem, men som også potentielt kan fylde det hele, hvis ikke du er opmærksom på dem.
Vær skarp og snæver
Den første udfordring er at blive helt skarp på, hvad din forretning i første omgang vil hjælpe dine kunder med, og dermed også hvad din forretning vil sælge sig ind på.
En forudsætning for at kunne kommunikere, hvad din forretning kan hjælpe med, er, at du er i stand til at lave en ekstrem forsimpling af budskabet. På den måde kan kunderne nemmere huske dit navn, og hvad din forretning laver. Du kan med fordel lave en overskrift på et til tre ord, som kan bruges som tack-line, for eksempel PCfix – IT uden bøvl.
Det kan være en grænseoverskridende øvelse at afgrænse sin forretning til et snævert virkefelt, men du kommer ikke udenom at indsnævre den til noget, som dine kunder kan genkende og huske. Medmindre du kun vil sælge til kunder, der kender dig på forhånd og køber ind på det samlede kendskab til dig.
Fra en til flere kunder
Den næste udfordring er at finde din første kunde og gøre denne tilfreds, for herefter at finde din næste kunde.
Det er ofte tilfældigheder, der leder dig til den første kunde, og ofte er den første kunde også anledningen til, at du bliver konsulent. Uanset hvordan du finder din første kunde, er det imidlertid væsentligt at involvere vedkommende i sin forretning. Dels ved at bruge kræfter på at sikre, at du faktisk løser den opgave, du fik. Og dels for at sikre, at kunden er tilfreds og har en interesse i at fortælle andre om dig, din forretning og dine fortræffeligheder.
Har du først fået en succesfuld førstekunde, går det væsentligt nemmere med de følgende kunder, og du ender med at have et helt ambassadørkorps.
Hvad skal du vide som ejerleder? Læs mere her
Tag forretningsbrillen på
Tredje udfordring er at få forretningen til at hænge sammen tidsmæssigt og økonomisk.
Med de første kunder begynder det at ligne en virksomhed, og du må afklare, om du tager de rigtige priser og bruger din tid rigtigt. Du skal altså beslutte dig for, hvor du skal justere på det for at få det hele til at hænge sammen og blive til en selvbærende forretning. Det bliver en øvelse, du kommer til at lave igen og igen, og jo tidligere du vænner dig til det, jo bedre en forretning får du.
Husk din egen glæde
Endelig er der udfordringen med at sikre, at du får de hverdage, som du ønsker dig, og at du bliver en glad og tilfreds konsulent.
Her er en klassisk problemstilling, at du har fået for meget arbejde hos en enkelt kunde og nærmest oplever at være ansat og ikke have tid til at opdyrke andre kunder. En anden problemstilling er, at du påtager dig tomgangs-opgaver, hvor du ikke laver det, som din forretning vil genkendes på. Og som heller ikke er noget, du er bedst til eller har lyst til at lave. Blot fordi der ikke lige var andre opgaver at kaste sig over, da tomgangs-opgaven kom.
Begge dele er et tegn på, at du gør for lidt ved det opsøgende salg. Løsningen er derfor at lave mere opsøgende salg og udvide din kundegruppe.
Læs mere om, hvad du ellers skal være opmærksom på som konsulent