Jo mere komplekse opgaverne er, des mere ro og koncentration kræver de at løse. Og det kan være svært, hvis du er omgivet af støj, afbrydelser og mennesker, der hele tiden krydser dit synsfelt.
Alligevel er der mange virksomheder, der placerer deres medarbejdere i storrumskontorer. Og det undrer Signe Tønnesen.
”Meget forskning peger på, at storrumskontoret gør medarbejderne mindre effektive og mere stressede. Ja faktisk er der meget, der tyder på, at de ansatte ikke engang samarbejder mere, som ellers skulle være et af hovedargumenterne for at indføre storrumskontorer,” siger hun og uddyber:
”Bare det, at der kører en samtale i baggrunden, er nok til at sænke vores koncentrationsevne betydeligt, fordi vi bruger hjernekapacitet på at ignorere støjen, selvom det selvfølgelig påvirker nogle mere end andre. Derudover kan det være svært at finde plads til fortrolige samtaler på storrumskontoret, ligesom de sociale normer fortæller os, at vi skal være afdæmpede for ikke at forstyrre hinanden. Begge dele er et problem, fordi et godt samarbejde kræver, at man tør tale åbent og ærligt sammen, både om stort og småt,” siger Signe Tønnesen.
Hun foreslår, at man designer lokalerne i virksomheden efter de opgaver, der skal løses. ”Hvis man skal lave rutineprægede opgaver, er der ikke noget til hinder for, at man sidder mange sammen i et åbent rum. Andres nærvær kan være med til at holde energien oppe. Men skal man løse komplekse opgaver, vil det for mange være nødvendigt at kunne trække sig tilbage i et rum, hvor der er mindre uro – eventuelt i et stillerum eller derhjemme.”
Og hvis man skal fremme samarbejdet mellem medarbejderne, kan en løsning være samtalebokse eller sofahjørner, hvor man kan snakke uforstyrret.