Coronavirussen er stadig en del af vores hverdag i Danmark og landene omkring os, og derfor er samfundet ikke fuldt genåbnet endnu. Den såkaldte ”fase 4” er udskudt til senere i år, og det betyder også, at de hjælpepakker, der alle udløb i slutningen af august, er blevet ændret til målrettede hjælpepakker mod de virksomheder, der fortsat er underlagt restriktioner. I den seneste uge er der vedtaget politiske aftaler om nye hjælpepakker samt en ny trepartsaftale, og Virksoms jurister giver dig her et overblik.
De tidligere hjælpepakker
Selve perioden, hvor du som selvstændig kunne få økonomisk hjælp af de eksisterende hjælpepakker, er overstået, men du har fortsat mulighed for at søge hjælpepakkerne med tilbagevirkende kraft. Vi har i vores Spørgsmål og svar beskrevet de forskellige hjælpepakker, herunder hvordan du søger dem, hvilke krav, der er, og hvordan de udbetales og kontrolleres.
Spørgsmål og svar: Eksisterende hjælpepakker
De nye hjælpepakker
De nye hjælpepakker er fortsat ikke beskrevet i detaljen, men vi ved, at de vil dække virksomheder og selvstændige, der er ”særligt hårdt ramt” af én eller flere af følgende coronavirus-relaterede restriktioner:
- Forbud mod at holde åbent
- Forsamlingsforbud på over 500 personer
- Grænselukninger
- Udenrigsministeriets rejsevejledning
Der foreligger ikke et lovforslag endnu, men vi følger udviklingen tæt og vil opdatere vores Spørgsmål og svar-side, når hjælpepakkerne beskrives yderligere.
Erhvervsministeriet: Ny politisk aftale skal sikre restriktionsramte virksomheder, kulturliv og idræt
Trepartsaftale om midlertidig arbejdsfordeling
Hvis du har medarbejdere ansat, men ikke har tilstrækkeligt med arbejde til dine ansatte, så er det muligt at implementere en midlertidig arbejdsfordeling under særlige vilkår året ud.
Vi har talt med Lars Hurup Felby, advokat i Virksom om ordningen:
”Ordningen er mere fordelagtig for begge parter, og selv hvis du i dag benytter den eksisterende ordning, så har du mulighed for at skifte til særordningen. Der er dog stadig nogle ubekendte, men vi har svaret på det, vi ved, og så vil vi løbende opdatere vores Spørgsmål og svar, når vi ved mere.”
Spørgsmål og svar: Information om arbejdsfordeling
Lettere adgang til dagpenge som selvstændig
Den midlertidige ordning, som giver selvstændige mulighed for at indmelde sig i en a-kasse og opnå ret til dagpenge uden at opfyldekravet om mindst ét års forudgående a-kassemedlemskab, forlænges frem til og med den 31. oktober 2020.
Personer i målgruppen kan blive medlem med tilbagevirkende kraft 12 måneder tilbage i tid og betale kontingent for denne periode. Derudover vil der gælde en forpligtigelse til medlemskab af a-kassen et år fremover. Derudover vil de almindelige krav i dagpengesystemet gælde, herunder indkomstkravet. For selvstændige vil seneste regnskabsår (2019) kunne medtages til opfyldelse af indkomstkravet.
Aftalen giver også mulighed for, at selvstændige, der driver virksomhed i tvangslukkede brancher, fortsat kan ophøre midlertidigt, så de kan få dagpenge uden at skulle lukke deres virksomhed og CVR-nummer. Ordningen forlænges frem til og med den 31. oktober 2020.
Spørgsmål og svar: Coronavirus og din situation som ledig