De unge mennesker, der bliver ansat i Netcompany, har mange navne i offentligheden. Generation Y, millennials, digitale indfødte. En generation, arbejdsgiverne tørster efter at forstå, hvordan de skal lede. Men de er ikke én masse, understreger André Rogaczewski:
”De er meget forskellige. Der er forskel på, hvor udfarende de er med deres ambitioner. Det gør ikke så meget, men det er vigtigt, at de har ambitioner.
Det eneste, der ikke må være til stede, er et personligt attitudeproblem, som gør det svært at samarbejde.”
Generationen, der er kendt for at kende sit værd, fornægter sig dog ikke hos Netcompany:
”Vi lytter meget til vores unge medarbejdere, men vi er heller ikke bange for at sige: ’I er ikke guder’. Så siger de: ’Jamen, vi er en eftertragtet ressource’ eller: ’Jeg var den dygtigste programmør på DTU’, og så siger vi: ’Ja, men nu skal du selv prøve at udvikle et system til tiden, som kan fungere i sammenhængen. Kan du det?’ De fleste af dem kan jo ikke, men de har forudsætningerne for at lære det, og hos os får de ansvar lige fra starten, for det vokser de af,” siger André Rogaczewski.
Ansvaret er dog ikke deres alene, for alle medarbejdere, nye som gamle, bliver fulgt tæt af nogen, som har prøvet det før. I Netcompany er det nemlig meget synligt, om man kan det, man skal.
”Mindst hver sjette måned, hvis det ikke er sket før, bliver samtlige medarbejdere skriftligt evalueret i 50 discipliner – and they love it! De elsker gennemsigtigheden. Her sidder du ikke og føler eller tror, at du har gjort det godt eller det modsatte, for der er objektive kriterier for, hvad du skal kunne – menneskeligt, fagligt, modenhedsmæssigt. Og når det ikke går så godt, er det jo netop der, vi har noget at snakke om.”