Sådan bliver du den konsulent, der spilder sin tid

Læs vores fem råd til, hvordan du undgår at spilde din tid som konsulent. Vær i stedet strategisk i forhold til de opgaver, du påtager dig i dit arbejde. 

Sådan bliver du den konsulent der spilder sin tid
  1. Din kunde siger, at dine priser er for høje, og hvis du og din forretning vil have en opgave, må du sætte dem ned. Og det gør du så. Det hænger jo fint sammen, hvis man sammenligner med den timeløn, du havde i dit sidste job, og du har brug for at tjene nogle penge.

    Din kunde vil altid sige, at dine forretningspriser er for høje. Også selvom kunden ikke mener det. Og hvis kunden har brug for jeres ydelser, får du også opgaven. Så du skal bare stå fast på dine priser.
    Sammenligningen med timelønnen i dit tidligere job dur ikke. Der mangler både feriepenge og værdien af den jobsikkerhed, hvor du får betaling, hvad enten der er noget at lave eller ej, eller hvis du bliver syg. Og selvom du er en enmandshær, er du stadig en forretning, der skal ses i sammenligning med meget større konkurrenter, der tager meget højere priser.
     
  2. Du har meget dygtigt formuleret, hvad din forretning sælger, og du har også fundet de første kunder. Nu møder du en kunde, der gerne vil ansætte dig på deltid, så du kan passe din forretning ved siden af. Det lyder godt, og kort tid efter sander du, at selvom du bruger tid på din forretning, går det ikke helt, som du havde drømt om.

    Som konsulent er du i gang med at opbygge en forretning, og det kræver fuld fokus og indsats at lykkes med det. Så en ansættelse vil i bedste fald give lidt tryghed, men mere sandsynligt spilde din tid og udvande din plan og dine bestræbelser på at få en fremgangsrig og profitabel forretning.   

  3. Hos en af dine kunder, skal du på tre måneder lære deres egne folk at udføre de opgaver, som du er ekspert i, og som er grundlaget for din forretning. De har hyret to medarbejdere til det, og du giver dem en fantastisk undervisning og et omfattende materiale, som de kan bruge. Efter de tre måneder, overlader du dem til sig selv. Nu kan de jo selv.

    Din forretning baserer sig på den kerneydelse, som du er ekspert i. Hvis du er ved at videreudvikle dine ydelser, kan det være en god ide at oplære andre i at levere dine yesterday services. Men ellers er det væsentligt, at dine kunder får leveret dine kerneydelser og betaler for dem. Samtidig udvikler du din forretning til at levere kerneydelsen på andre måder og sikrer dig, at du både fastholder dine kunder og ikke gør dem til de facto konkurrenter.

    Hvad skal du vide som ejerleder? Læs mere her
  4. Du og din forretning har fået en opgave, som snart er slut. Du bliver tilbudt en række kedelige, men lette opgaver, der kun perifært kræver din ekspertise. Opgaverne beskæftiger dig, og det lønner sig fint. Du tager dem, for noget er jo bedre end ingenting. 

    Som konsulent skal du hele tiden huske på, at du har en højt specialiseret forretning, og du skal nøjes med at sælge opgaver, hvor dine kerneydelser fylder meget. Ellers ender du i en situation, hvor der ikke er tid til at opdyrke nye kunder. Og hvor du dårligt kan påstå at have friske referencer som argument for, at man skal købe dine kerneydelser. Til slut kan du dårligt påstå at have en forretning. Samtidig kan du kun påtage dig forefaldende arbejde, hvor du må acceptere den betaling, det giver. 

  5. Din forretning har en meget skarp ydesesprofil. Men du oplever igen og igen, at jeres kunder vil have noget andet end det, I leverer. Da der ikke er for meget at lave, tager du nogle af disse opgaver og må finde dig i at blive kaldt freelancer. 

    Det kan være udfordrende at holde sig skarp på sit speciale og følge med i udviklingen. Men det er nødvendigt. Ellers forsvinder dit forretningsgrundlag og konkurrencekraft. Du er blevet konsulent for at bygge en forretning på det grundlag, du solgte din første opgave på. Og hvis du holder fokus på, hvordan kundernes krav til leverancen af dine kerneydelser flytter sig, giver dig mulighed for at holde dig selv konkurrencedygtig og få de opgaver, du gerne vil have. 

    Læs mere om, hvad du ellers skal være opmærksom på som konsulent

Sådan hjælper vi dig

Personlig sparring
Få den sparring, der passer til dine behov. Vores rådgivere sidder klar til at hjælpe på telefon, Skype og FaceTime.
Pitch
På Virksom Pitch-Springboard hjælper erfarne erhvervsledere dig med at styrke din forretning og strategi.
Juridisk sparring
Find information om, hvordan og inden for hvilke rammer Virksoms jurister og advokater kan rådgive dig.