Kend de hyppigste metoder for cybersvindel

Julen er en tid, hvor cybersvindlen stiger. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på din virksomhed og eventuelle medarbejdere. For lykkes det at snyde bare en medarbejder, kan de IT-kriminelle arbejde sig ind i din virksomheds systemer og gøre skade.

Højtid eller ej, er det en god ide at holde sig ajour med de mest hyppige metoder for cybersvindel. 95% af alle sikkerhedsbrud sker nemlig på baggrund af menneskelige fejl.

Her får du et overblik over de mest brugte metoder, som svindlerne bruger.

Phishingmails

Phishingmails er en af de hyppigste metoder hackere og IT-kriminelle anvender. Phishingmails er kendetegnet ved at svindlere udgiver sig for at være troværdige kilder fx kollegaer, kunder, kendte virksomheder eller myndigheder.

Phishingangreb kan være vanskelige at spotte, fordi IT-kriminelle på forhånd har udforsket virksomheden og derfor kan efterligne og anvende mange genkendelige elementer fra hverdagen. Samtidig har AI gjort det nemt at skrive troværdige tekster.

Særlige phising-metoder de IT-kriminelle bruger:

  • De sender fra velkendte mailadresser
  • Mailen sendes til udvalgte personer i virksomheden
  • De efterligner virksomhedens logo og maildesign
  • De refererer til situationer fra virksomhedens dagligdag
  • Mailen er troværdigt formuleret

Phishingmails indeholder ofte tilbud, der virker for gode til at være sande, hvor afsenderen beder om at trykke på et link, åbne en fil eller opgive personlige eller finansielle informationer.

Klikker modtageren på linket eller responderer på mailen, kan det medføre installation af skadelige programmer.

Direktørsvindel/CEO Fraud

Direktørsvindel, også kendt som CEO Fraud, sker, når IT-kriminelle hacker en e-mailkonto, så det ser ud som om, at mailen kommer fra direktøren eller andre betroede medarbejdere i virksomheden.

Direktørsvindel er et af de svindelnumre, der kan koste virksomheden rigtig mange penge. Vær derfor særlig opmærksom, hvis direktøren eller chefen beder om at:

  • Købe et gavekort
  • Bestille jule- eller firmagaver
  • Foretage en hastebetaling
  • Ændre faste betalingsmetoder
  • Opdatere kontooplysninger

Tjek altid personligt med afsenderen inden du foretager dig noget eller trykker på link i mailen.

Telefonsvindel

Telefonsvindel bliver mere og mere udbredt og er et angreb, der camoufleres ved, at en telefonsvindler ringer eller sms’er og udgiver sig for at være en betroet kilde.

IT-kriminelle kan forfalske telefonnumre, så det ser troværdigt ud. De fortæller falske historier for at narre dig til at afgive personlige oplysninger eller overføre penge. De virker troværdige, fordi de på forhånd har researchet på virksomheden og på medarbejderne, og på den måde kan de referere til velkendte situationer og virksomhedens dagligdag.

Fakturabedrageri

Fakturabedrageri er også en velkendt angrebsmetode, hvor IT-kriminelle retter direkte henvendelse til virksomhedens regnskabsansvarlige via mail, sms eller over telefonen.

Svindlerne udgiver sig ofte for at være en af virksomhedens velkendte samarbejdspartnere, leverandører eller kreditorer og vil forsøge at få ændret kontonummer eller bankoplysninger på en aktuel faktura eller fremtidige betalinger.

Få 9 gode råd til at udgå cybersvindel

Kilde: RIT A/S

 

Har du brug for hjælp?

Kvinde_taler_telefon_p_vej_ud_article-card_992x558

Få juridisk rådgivning

Er du også arbejdsgiver? Vores jurister er eksperter - også indenfor personalejura. Ring eller skriv, vi svarer på dine spørgsmål indenfor 24 timer på hverdage.

Mand_kigger_op_article-card_992x558

Bestil ledelsesrådgivning

Har du brug for hjælp til at håndtere trivselssamtaler med dine medarbejdere? Eller er du selv presset? Så kan du få en personlig sparring med en af vores ledelsesrådgivere.