”Jeg føler mig presset. Jeg er bekymret for, om jeg kan beholde mit job. Jeg holder ikke til at skulle passe mit arbejde samtidig med, at jeg passer mine børn. Jeg er bange for smittefare og familiens økonomi. Jeg bliver i dårligt humør af at sidde herhjemme og ikke have kontakt med andre mennesker”. Sådan lyder bare nogle af de situationer og udmeldinger fra medarbejderne, som lederen skal håndtere for tiden.
I den aktuelle krise, hvor mange arbejder hjemmefra, er evnen til at kunne tage nærværende samtaler med medarbejderne på distancen en afgørende kompetence, når du skal skabe tryghed og sikre motivationen hos dine medarbejdere.
Uanset din ledelseserfaring kan det være en udfordring at have samtaler med dine medarbejdere, hvor de giver udtryk for mistrivsel, frygt og frustrationer og samtidig skulle rumme og håndtere deres følelser. Og når trivselssamtalen foregår virtuelt og på distancen, kræver det endnu mere af dialogen at kunne vise din interesse og omsorg. For eksempel kan det være svært at have god øjenkontakt under en virtuel samtale ellers læse hinandens kropssprog.
Her får du vores ledelsesrådgivers fire gode råd til at gennemføre den virtuelle trivselssamtale, så du kan passe bedst muligt på dine medarbejdere.
Forbered dig – også mentalt
Forbered dig mentalt på, at i denne krisetid kan din trivselssamtale med din medarbejder indeholde svære dilemmaer og følelser, som kræver, at du er ekstra nærværende, lyttende og empatisk.
- Overvej, hvordan du bedst udviser omsorg og støtter din medarbejder i forhold til hans eller hendes bekymringer, frustrationer og udfordringer.
- Vær også forberedt på, hvordan du selv vil håndtere følelsesmæssige udbrud fra din medarbejder, eller tegn på stress og mistrivsel
- Sørg for, at du kan tale uforstyrret og sæt god tid af
- Tjek, at teknikken virker, så både billede og lyd fungerer optimalt.
Lyt og stil spørgsmål
Vær nærværende, og lyt til din medarbejder. Spørg ind til den situation, medarbejderen befinder sig i, og vis, at du forstår, at hun eller han er bekymret, ked af det, demotiveret eller noget helt fjerde. Spørg, hvordan du bedst kan hjælpe - og stil flere spørgsmål, end du giver svar. Sørg for, at I bruger tiden på det, der fylder hos medarbejderen.
Slut samtalen med en fælles opsummering
Lav en fælles opsummering for at samle trådene fra trivselssamtalen. Aftal eventuelt, hvornår og hvordan I følger op. Afklar, om din medarbejder har behov for, at I aftaler en ny samtale og lægger den i kalenderen allerede nu. Overvej om jeres eventuelle aftaler har betydning for teamet eller andre på arbejdspladsen, og hvad der eventuelt skal kommunikeres.