En opsigelsessamtale har som formål at overbringe en ubehagelig besked til en anden person, som kan blive meget berørt af beskeden. Derfor er det vigtigt, at din kommunikation er klar og præcis.
Derudover skal du som leder være opmærksom på, at du har et særligt ansvar over for medarbejderen og vedkommendes reaktion, hvis opsigelsen sker på distancen. På arbejdspladsen kan du trække medarbejderen ind i et lokale og få en medarbejderrepræsentant eller HR ind over, hvis medarbejderen ønsker det. Den mulighed har du ikke, hvis vedkommende skal opsiges over telefon eller Skype.
Det er derfor vigtigt, at du følger den opsagte medarbejder til dørs, så vedkommende ikke overlades til sig selv. Spørg ind til om vedkommende har familie eller lignende, personen kan tage fat i, hvis behovet opstår. Har den opsagte ikke det, så tilbyd at vedkommende kan kontakte dig eller en HR-medarbejder i tilfælde af, at vedkommende har behov for at vende noget yderligere.
Det kan også anbefales at tilbyde medarbejderen en opfølgningssamtale. Det er selvfølgelig vigtigt at understrege over for den opsagte medarbejder, at beslutningen ikke kan ændres, men at baggrunden for opsigelsen kan blive fortalt og forklaret endnu en gang.