Inspiration
Employee Advocacy er en af de helt store trends – og ikke uden grund. Få digital strateg Astrid Haugs bedste råd til, hvordan du kommer med på vognen, og få svaret på, hvorfor det er så effektfuldt, når medarbejdere advokerer for virksomheden på sociale medier.
Tekst: Michael Monty Foto: Shutterstuck
”Jeg elsker mine flasker #BILKA”.
Til den tekst fulgte også en selfie på Instagram af en teenagedreng, der står i flaskerummet i et Bilka-varehus omgivet af flasker på snorlige rækker. Med opslaget gjorde medarbejderen i Bilka lige præcis det, som stadig flere danske virksomheder i disse år opfordrer sine ansatte til: at være ambassadør for virksomheden på sociale medier – på engelsk Employee Advocacy.
Og hvorfor er Employee Advocacy (EA) en trend, der er interessant for danske ledere? Det har Astrid Haug, der er digital strateg og ekspert i brugen af
sociale medier, et bud på. Gennem flere år har hun blandt andet tæt fulgt EA og begrebets indtog i flere og flere virksomheders marketingstrategi.
”Enkeltpersoners opslag har en langt større rækkevidde, troværdighed og gennemslagskraft på sociale medier end opslag fra virksomheder, brands og organisationer. Og folk vil hellere følge en person end en virksomhed på sociale medier. Tal fra LinkedIn viser, at folk klikker dobbelt så meget på et link i et opslag fra en person som fra en virksomhed,” siger Astrid Haug.
Så når Esther fra økonomiafdelingen deler opdateringer om din virksomhed med sit netværk, har din virksomhed – helt uden at bruge marketingkroner – fået opmærksomhed hos potentielle kunder igennem kanaler, de finder troværdige.
Når stadig flere virksomheder ser potentialet i EA og går i gang med at træne medarbejderne eller indkøber en Employee Advocacy-platform – et digitalt værktøj, hvor du f.eks. kan måle, hvor mange mennesker der bliver nået, og hvor mange kommentarer og likes dine medarbejderes opslag om din virksomhed på de sociale medier giver – skyldes det ifølge Astrid Haug ganske enkelt, at EA virker. Men der er dog flere rettesnore, som du og dine medarbejdere skal huske på.