Hvilken udviklingsfase er din virksomhed i?
I Virksom beskæftiger vi os med alle de faser, du kan befinde dig i som selvstændig.
Hos Virksom har vi delt dig og din virksomheds udvikling ind i fire overordnede faser:
- Opstartsfasen
- Go-to-market-fasen
- Vækstfasen
- Afviklingsfasen
Er du eksempelvis nyligt etableret og klar til det første møde med dine kunder (Go-to-Market-fasen), sætter det rammen for, hvad din forretningsplan kan og bør indeholde. På dette tidspunkt er din virksomheds historie ikke lang, men du har formentlig en klar idé om, og i bedste fald reelle indikationer på, at der er en interesse for virksomhedens ydelser eller produkter. Kundernes interesse kan eksempelvis være et solidt argument, når du vil argumentere for, at din virksomhed har lovende fremtidsudsigter.
Hvem er din målgruppe?
Det kan være en god idé at gøre sig nogle overvejelser om, hvem der er modtagere af din forretningsplan. Hvis man er bevidst om, hvem målgruppen er, bliver det i udarbejdelsen af forretningsplanen lettere at gennemskue, hvad man skal lægge vægt på, fremhæve eller forklare særligt detaljeret.'
Hvis din forretningsplan henvender sig til din bank, skal du eksempelvis være opmærksom på, at de – i modsætning til forretningsfolk – tænker i sikkerhed og krav til cash flow, så de sikrer sig, at du kan betale renter og afdrag. Her vil det derfor være oplagt at fokusere på, hvordan virksomheden genererer overskud.
En din intenderede modtager en investorer, er han – foruden cash flow – interesseret i at vide noget om, hvordan du tænker forretning, hvilke behov du imødekommer hos dine kunder samt hvilke fremtidsperspektiver, du selv ser i virksomheden.
Udformning af forretningsplanen
Forretningsplanen skal kunne forklare, hvorfor det er attraktivt at investere tid og penge i dig og din virksomhed. Den skal give et hurtigt og klart indblik i din virksomhed, hvorfor det lønner sig at fatte sig kort og nøjagtigt.
Nedenfor guider vi dig igennem de centrale områder, som du skal beskrive i din forretningsplan.For hvert område anbefaler vi, at du tager udgangspunkt i din virksomheds situation og i, hvad din målgruppe har behov for at blive informeret om. Mellemregningerne skal du udelade for kun at præsentere de væsentligste pointer og konklusioner.