Du har taget springet som selvstændig og er klar til at leve af din idé, men når du er selvstændig, er det ikke nok, at du er passioneret – du skal også kunne overbevise andre, om hvorfor de skal bruge penge på netop din idé eller service. Du skal altså lære at sælge, og hvis du spørger Paul Nolan, er det korte svar på det:
- Fordi der ikke er andre, der gør det for dig. Mange selvstændige kommer fra en virksomhed, hvor de ikke var en del af salgsprocessen. Men uanset hvad man laver som selvstændig, om det er en konsulentvirksomhed, revision eller andet, så skal man kunne sælge, siger han.
Paul Nolan underviser i salgspsykologi og grundlæggende salg i Ledernes Kompetencecenter, og han forklarer her, hvordan man ved at udarbejde en salgsstrategi kan booste salget i sin virksomhed.
Din salgsstrategi består af tre elementer
Hvis man ikke er rutineret i at sælge, så er det en god idé at starte med at lave en salgsstrategi, som ifølge Paul Nolan består af tre elementer.
1. Kvantitativ indsats
Det første led i salgsstrategien handler om flittighed, eller rettere sagt handler det om, hvor flittig du skal være, og hvor meget du skal sælge, for at din virksomhed kan løbe rundt økonomisk.
Lav en plan, hvor du skriver alle dine udgifter ned i konkrete beløb, så du kan danne dig et overblik over, hvor meget du skal sælge. Og gør så op med dig selv, hvor høj din forventede eller ønskede indtægt skal være.
- Hvis jeg siger, jeg gerne vil have en indtægt på 1 mio. kr. om året, så dividerer jeg det ud på 12 måneder, og derefter ud per uge, så jeg kan se, hvor meget jeg skal tjene om ugen, og hvor mange ordrer det vil kræve, siger Paul Nolan.
Herefter fortsætter du regnestykket, og ser på, hvor mange du skal ringe til for at lukke eksempelvis en ordre om ugen – altså, hvor mange opkald skal der til, før der er et salg baseret på din egen erfaring. Det handler helt kort og godt om, hvor flittig du skal være, eller hvor stor din kvantitative indsats skal være for, at din virksomhed løber rundt økonomisk.
- Du kan tænke på det lidt ligesom, hvis du gerne vil i form. Så skal du begynde at løbe, fint, men hvor langt? Hvis du kan løbe ti km. om ugen, så er det måske godt nok. Det er det samme her, det kræver måske, at du kontakter ti kunder om dagen og har et møde om ugen, siger han.