Inden du går i gang med at planlægge markedsføring, er det en god idé at udarbejde en forretningsmodel, hvor du bliver skarp på det marked og de kunder, du vil nå med din markedsføring og forhåbentlig sælge dine ydelser til. Se mere om, hvordan du arbejder med det i forretningsplanen:
Forretningsplan
Hvilke kanaler skal du bruge?
Markedsføring og salg koster penge. Men det behøver ikke være dyrt, og det vigtigste er allerførst at vide, hvilke kanaler, der er relevante at bruge i forhold til netop din målgruppe. Så ved du, hvordan du skal prioritere dine ressourcer. Det kan være, du skal satse på Google Adwords (annoncering via Google), SEO (søgemaskineoptimering), Facebook, LinkedIn, eller noget helt andet.
Inden du går i gang med at gennemføre din plan for markedsføring og salg, skal du have alt dit salgsmateriale på plads. Det kan være hjemmeside, LinkedIn, white papers der forklarer en business case, måske videoer m.m.
Tjekliste til din plan:
- Definér hvilke markedsføringsaktiviteter, som passer bedst til det du sælger, og de kunder du vil sælge til
- Fastlæg en tidsperiode for markedsføringen
- Definér dine omkostninger for hver enkelt aktivitet
- Skriv alle aktiviteter ned i kronologisk rækkefølge
- Husk at afsætte tid til opfølgning på møder og nye aftaler
- Vær opmærksom på træge perioder som eksempelvis sommerferie, jul eller lignende – de varer længere, end man tror
- Analysér løbende effekten af din indsats, så du kan blive skarpere på at finde de rette kanaler og den bedste måde at kommunikere på
- Find evt. en professionel partner. Der findes masser af selvstændige markedsføringseksperter til rimelige priser
Dette er ikke en udtømmende liste, men det kan give dig en idé om, hvordan du kan arbejde struktureret med salg og markedsføring.
Bliv skarp på LinkedIn
LinkedIn kan være et rigtig godt redskab for dig og din virksomhed i forhold til at nå ud til et godt netværk og få skabt gode relationer. Vores guide er fuld af gode eksempler og konkrete råd, du kan bruge med det samme for at få succes på LinkedIn.
Brug Virksoms guide til LinkedIn
|