Et produktansvar er det erstatningsansvar, som kan opstå, hvis dine varer eller produkter forvolder skade på personer eller andre ting end varen selv. Reglerne om produktansvar findes i produktansvarsloven.
Hvornår kan du blive produktansvarlig?
Ifølge produktansvarsloven kan et produktansvar pålægges enten producenten af et produkt eller mellemhandleren af produktet, når et af deres defekte produkter forvolder en person- eller tingsskade.
Følgende betingelser skal være opfyldt før du kan blive erstatningsansvarlig:
- Du skal enten være producent eller mellemhandler af produktet
- Der skal være tale om et produkt
- Produktet skal være defekt
- Der skal være sket en skade, som er forårsaget af det defekte produkt
- Der må ikke foreligge særlige ansvarsfritagelsesgrunde eller ansvarsnedsættelsesgrunde
Producenter og mellemhandlere
Produktansvarsloven sondrer mellem producenter og mellemhandlere, som begge kan være erstatningsansvarlige.
En producent er den, der fremstiller et produkt eller en del af det, eller som anbringer sit navn på et produkt. En producent er tillige den, som indfører et produkt, som oprinder udenfor for EU, med henblik på at sælge det inden for EU. Som producent skal du som udgangspunkt erstatte enhver skade, der er forårsaget af det defekte produkt. Dit ansvar er objektivt, idet det er uden betydning, om du som producent har udvist skyld i forbindelse med den opståede skade.
En mellemhandler er den, der uden at være producent - sælger, udlejer, leaser eller på anden måde bringer et produkt i omsætning. Som mellemhandler skal du som udgangspunkt alene erstatte skader, forårsaget af et defekt produkt, hvis enten producenten eller du selv har udvist uagtsomhed.
En skadelidt af et produktansvar kan frit vælge mellem at rette erstatningsansvaret mod producenten eller mod mellemhandleren.
Et produkt
Et produkt skal forstås som enhver fysisk genstand, som er løsøre. Det vil sige, at bestanddele af en anden vare eller fast ejendom også er et produkt i produktansvarslovens forstand. Elektricitet er også omfattet af loven. Fast ejendom omfattes derimod ikke af loven.
En defekt
Et produkt anses for at være defekt, når ”produktet ikke frembyder den sikkerhed, som man med rette kan forvente af det”. Når det skal vurderes om et produkt er defekt, tages følgende forhold med i betragtningen:
- Hvordan produktet er markedsført
(her ser man på alle aktiviteter og oplysninger om produktet, som er eget til at påvirke forventningerne til det)
- Den forventede anvendelse af produktet
(produktet skal ikke kun kunne bruges til den specifikke påtænkte anvendelse men tillige til enhver anvendelse, som en forbruger med rimelighed kan forventes at gøre af det)
- Tidspunktet for hvornår produktet blev bragt i omsætning
(det er sikkerhedsstandarden på det tidspunkt, hvor produktet blev bragt i omsætning som er relevant)
Årsagssammenhæng mellem defekt og skade
Produktets defekt skal være skyld i skaden.
Ansvarsfritagelsesgrunde og ansvarsnedsættelsesgrunde
Dit erstatningsansvar kan nedsættes eller helt falde bort, såfremt der foreligger en ansvarsfritagelsesgrund eller en ansvarsnedsættelsesgrund. De typiske ansvarsfritagelsesgrunde og ansvarsnedsættelsesgrunde ved produktansvar er de tilfælde, hvor den skadelidte har anvendt det ”defekte” produkt forkert eller på anden måde selv været skyld i skaden.
Derudover er forbrugeren forpligtiget til straks at stoppebrugen af et defekt produkt, så snart denne opdager, at et produkt er defekt og forvolder skade på en person eller ting. Hvis forbrugeren bevidst eller uagtsomt forværrer skaden, og erstatningskravet derved bliver større, kan erstatningen nedsættes eller bortfalde.
Produktansvarsloven er ufravigelig
Produktansvarsloven kan ikke, ved forudgående aftale, fraviges til skade for den skadelidte. Du kan således ikke, før skadens indtræden, aftale med dine kunder, at du enten ikke kan gøres erstatningsansvarlig, eller at du kun kan gøres erstatningsansvarlig i begrænset omfang.
Forældelse
Et krav om erstatning efter produktansvarsloven forældes efter de almindelige regler i forældelsesloven. Det betyder, at dine kunder skal klage inden tre år efter, at den pågældende har opdaget skaden. Hvis kunden ikke gør dette, kan du ikke blive erstatningsansvarlig, idet kravet herefter er forældet.
Et erstatningskrav forældes dog under alle omstændigheder 10 år efter, at produktet kom på markedet.