Garanti er en frivillig forpligtelse, som du kan vælge at påtage dig ved salg af varer og ydelser. Du må kun anvende garantierklæringer overfor dine kunder, hvis garantien sikrer dine kunder en væsentlig bedre retsstilling end lovgivningens almindelige regler, og garantien dermed er reel.
Dine kunders lovbestemte rettigheder kan ikke begrænses af en garanti.
Garantien skal sikre dine kunder en væsentlig bedre retsstilling end lovgivningens almindelige regler.
En garanti må ikke være betinget af betaling af et separat vederlag, hverken i forbindelse med købet eller ved benyttelsen af garantien. Som sælger har du bevisbyrden for, at fejl og funktionssvigt ikke er omfattet af garantien, medmindre de pågældende dele af det købte særskilt er undtaget fra garantien.
Reparationsudgifter må kun pålægges dine kunder, hvis du kan bevise, at fejlen ikke er omfattet af garantien, og kunden ved indleveringen blev orienteret om og indforstået med at skulle betale for reparationen, hvis fejlen ikke var omfattet af garantien.
En garanti er retligt bindende for garantigiveren på de vilkår, der er fastsat både i selve garantierklæringen og i reklamer for varen.
Garantiens varighed
En garantiperiode må som udgangspunkt være væsentligt længere end købelovens 2-årige reklamationsret. Er garantiperioden ikke længere end de 2 år, må dine kunders retsstilling efter garantien til gengæld være væsentligt bedre, i forhold til det kunderne har krav på efter loven.
Minimumskrav til garantivilkårenes indhold
Du skal formidle garantivilkårene på dansk (eller det sprog du har markedsført dig på, hvis det er et andet sprog end dansk), og de skal som minimum indeholde informationer om:
- hvad garantien går ud på
- hvem der yder garantien, samt navn og adresse på garantigiver
- hvilket tidsrum garantien gælder i
- eventuelle forbehold og begrænsninger i garantien
- hvordan kunden gør garantien gældende
- at almindelige lovkrav fortsat gælder sideløbende med garantien
- at garantien omfatter alle udgifter, herunder reservedele og arbejdsløn
- at garantiperioden forlænges ved reklamation - fra reklamationens fremsættelse til afslutningen af reklamationsbehandlingen samt
- at der for dele der ombyttes, udskiftes eller repareres ifølge garantien - ydes ny garanti på samme vilkår og i et tilsvarende tidsrum for disse nye dele
En overtrædelse af markedsføringslovens garantiregler kan i sig selv ikke straffes efter loven. Dog kan en overtrædelse medføre at Forbrugerombudsmanden udsteder et påbud. En manglende overholdelse af et påbud kan straffes med bøde eller kortere fængselsstraffe.